08:16
Щодо організації діяльності працівників психологічної служби системи освіти Полтавської області у період карантину

Ситуація із поширенням у світі пандемії коронавірусу сколихнула звичні, закріплені (часто такі, що «не спрацьовують» у взаємодії між людьми у ХХІ столітті) владно-підвладні, дружні, професійні, подружні взаємостосунки; підходи до організації та змісту навчання, а саме донесення у онлайн режимі власної суб’єктності тощо. У цій ситуації неформальна взаємодія між людьми, у тому числі між спеціалістами, яка раніше не «вписувалась» у рамки системи (страх критикувати, проявлятися), формалізується та самоорганізується у нових, сприятливих умовах. Наразі, іще на інтуїтивному рівні, формується запит від суспільства (влади) у реальних, конкретних, а не формальних (абстрактних, що на папері) послугах практичної психології та соціальної роботи.

Активна позиція-пропозиція шкільних психологів, соціальних педагогів у цих процесах артикуляції місії спеціалістів служби системи освіти, діяльність яких реально була б корисно-практичною для учасників освітнього процесу, могла б пришвидшити виокремленню ніші для таких спеціалістів у новій українській школі. Є підстави сподіватись, що «виживе», залишиться те (професійні послуги, форми взаємодії), що є затребуваним від суспільства, світова пандемія має всі ресурси незворотно змінити свідомість окремої людини та людства загалом.

Наразі, для працівників психологічної служби системи освіти України, більш важливо, не опановувати щось нове, тим самим заперечувати травматичну ситуацію невизначеності, перешкоджаючи собі повноцінно прожити складні часи[1], а уміле використання можливостей цього періоду. У низці країн психологи-педагоги, соціальні педагоги у період карантину,[2] організовуючи діяльність, не припиняють бути допоміжними. Адже тривале перебування людей в обмеженому просторі (наприклад, сім’я у квартирі, особливо, коли члени сім’ї не навчені взаємодіяти), припинення діяльності соціальних інститутів може призводити до збільшення випадків домашнього насилля, порушення прав людей (сімей), які опинилися у складних життєвих обставинах. Наразі робота шкільних психологів, соціальних педагогів у громаді з питань налагодження комунікації, взаємодопомоги (телефонувати сусідам, приносити до двору продукти, ліки, аби ті могли залишатись в самоізоляції) може бути неоцінЕнно важливою, оскільки психолог, соціальний педагог є професійними комунікаторами.

 

Людина, як спеціаліст, може бути ресурсною для інших, перебуваючи в усвідомленому стані того, що відбувається, «приймаючи людське», те, що попередньою системою засуджувалося: слабкість, безініціативність, пасивність, втома... За словами Д. Леонтьєва, людина переходить на новий психічний рівень розвитку «в паузі», для осмислення життєвого досвіду, висновків, рефлексії – необхідний час.

Звертаємо увагу представників усіх ланок психологічної служби системи освіти на необхідність самоорганізації, налагодження оперативного зв’язку із працівниками Навчально-методичного кабінету психологічної служби Полтавського ОІППО ім. М.В. Остроградського. Консультаційну та методичну допомогу працівники психологічної служби системи освіти області можуть отримати:

- електронною поштою cppsr.pl@gmail.com;

У найближчому майбутньому працівниками Навчально-методичного кабінету психологічної служби Полтавського ОІППО ім. М.В. Остроградського планується проведення вебінару, інших заходів, згідно з річним планом роботи кабінету у онлайн режимі та з урахуванням коректив, внесених пандемією.

З метою розширення надання психологічної та соціально-педагогічної допомоги учасникам освітнього процесу рекомендуємо розмістити на сайтах закладів освіти[1]:

  •  коротку інформацію про спеціаліста психологічної служби (вказати адресу робочої електронної пошти, контактний номер телефону, інше – для зв’язку із учасниками освітнього процесу). Нагадуємо, інформація має бути «живою», зрозумілою для людей з різними когнітивними можливостями, надзвичайно бажані є інтерактивні можливості шкільного сайту (можливість коментувати, «лайкати», повідомляти тощо);
  •  повідомлення про сутність психологічної, соціально-педагогічної допомоги (які саме форми роботи пропонує спеціаліст: індивідуальні та групові консультації, заняття з дітьми, у тому числі з особливими освітніми потребами та у чому полягає користь такої допомоги для учителя, батьків (опікунів), учнів);
  •  просвітницьку інформацію з питань збереження психічного здоров’я в період пандемії та карантину, яка не дублює інші ресурси (важливо не засмічувати інформаційний простір, люди вміють знаходити на державних та інших ресурсах, яким довіряють, необхідні повідомлення). Важливо, щоб інформація містила регіональні дані, які стосуються учасників освітнього процесу даного закладу, регіону проживання, відповіді на конкретні особистісні запити. Важливо розуміти запит читачів у інформації, одним із показників якості повідомлення є міра його визначеності.
  •  номери телефонів безкоштовної «Гарячої лінії» з протидії домашньому насильству (за якими надають консультації юристи, психологи, соціальні працівники) для попередження випадків порушення прав дітей у ситуації підвищення ризиків у соціальному оточенні[1].

Вважаємо за необхідне провести просвітницьку роботу з питань загальної, соціальної психології з учителями, батьками щодо природи поведінки людини у травматичних ситуаціях (невизначеності, загрози), важливості переживати та приймати усі стадії втрати звичного, комфортного способу життя, вибудовувати нове світосприйняття у новому середовищі.

Наразі важлива психологічна просвіта у громадах, навчання людей взаємодіяти, враховуючи когнітивну, інтерактивну та перцептивну складові. Рекомендуємо активізувати співпрацю з регіональними мас медіа з даного питання.

Працівникам психологічної служби рекомендуємо внести зміни та доповнення в річні плани роботи, попередньо узгодивши трансформації з адміністрацією закладу, орієнтуватися на актуальні запити учасників освітнього процесу, можливості спеціаліста, ситуацію у закладі освіти (наявність або відсутність зв’язку із учасниками освітнього процесу, дистанційного навчання) та у районі (місті, ОТГ).

Робочу документацію практичним психологам, соціальним педагогам системи освіти вести відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України[2], Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського[3], наголошуємо, головним документом працівника психологічної служби є річний план роботи та журнал щоденного обліку роботи (з можливим використанням помітки «виконано в онлайн режимі»). Інша документація ведеться за потреби та відповідно до ситуації карантину. Спеціалісту психологічної служби необхідно зосередити увагу на наданні допомоги конкретній живій людині (громаді), на противагу оформленню паперів.

На сайті ПОІППО[1] розміщені якісні матеріали з проблеми формування життєстійкості людини та проблеми надання психосоціальної допомоги у кризових умовах життя.

Катерина Муліка, в.о. завідувача

навчально-методичного кабінету психологічної служби ПОІППО

 

Переглядів: 247 | Додав: igorkordiyak | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]